Kontakt

  • CTS - Centrum Terapeutyczno Szkoleniowe
    Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

    ul. Krótka 5, Elbląg 82-300
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
    tel. (55)236-66-03, 519-300-408
     
    www.poradnia-cts.pl

    Zobacz jak dojechać

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny to plan pracy z dzieckiem przygotowany przez specjalistów. Plan ten odnosi się do konkretnych deficytów, które posiada dziecko. Program jest konstruowany w oparciu o wyniki diagnozy funkcjonalnej dziecka.

 Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPE-T) zawiera:

  1. Druki z podziałem na poszczególne sfery rozwoju z informacjami o ogólnych i szczegółowych  wskazaniach do terapii.
  2. Propozycję metod i form terapii.
  3. Zestaw ćwiczeń terapeutycznych, posegregowanych sferami rozwojowymi. Program zawiera dokładne procedury ćwiczeń, które przygotowane są czytelnie i jasno, co ułatwia ich realizację również w warunkach domowych.
  4. Każde ćwiczenie umieszczone w indywidualnym programie, zawiera: temat, określenie sfery, cel główny, rodzaj pomocy dydaktycznych, szczegółowe czynności terapeuty, oczekiwane reakcje dziecka.
  5. W każdym IPECIE ilość ćwiczeń uzależniona jest od ilości występujących u dziecka deficytów, jeśli jest ich dużo również ćwiczeń jest wiele. Średnio IPET składa się z od- 20-60 ćwiczeń.

Zanim specjaliści przygotują Program wykonywana jest diagnoza dziecka. Diagnoza przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 6 miesiąca życia do 12 roku życia. Diagnozę można wykonać każdemu dziecku w tym wieku, zarówno dziecku, które ma już rozpoznane deficyty rozwojowe, jak dziecku, które posiada jakiekolwiek trudności, np. z motoryką, mową, koordynacją, w celu określenia aktualnego poziomu funkcjonowania, ewentualnego wyszczególnienia deficytów w poszczególnych sferach i przygotowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.

Diagnoza funkcjonalna ma na celu obiektywną i dokładną ocenę rozwoju dziecka w zakresie 7 sfer funkcjonowania:

W Skali Rozwoju (naśladownictwo, percepcję, małą motorykę, dużą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, funkcje poznawcze, mowę czynną.

W Skali Zachowań, która uwzględnia deficyty dziecka w 4 obszarach: reakcji na bodźce, reakcjach emocjonalnych, w zabawie i zainteresowaniu przedmiotami, deficytach mowy.

Ocenę tę konfrontuje się z normami i ustala aktualny poziom rozwoju dziecka.

 Diagnoza Funkcjonalna Dziecka zawiera następujące informacje:

  1. Informacje o dziecku na temat poziomu jego funkcjonowania w poszczególnych sferach.
  2. Informacje, która sfera wypadła najlepiej, która najgorzej.
  3. Wyszczególnienie wszystkich deficytów występujących w poszczególnych sferach
  4. Wartości współczynnika rozwoju i wykres określający rozwój dziecka, w tym: wiek biologiczny, średnią wieku rozwoju oraz sfery najbliższego rozwoju.
  5. Liczbowe podsumowanie wyników diagnozy w skali rozwoju z określeniem opóźnień parcjalnych w 7 sferach oraz określenie wieku rozwojowego w tych sferach.
  6. Pisemne podsumowanie wyników diagnozy ze wskazaniem do terapii.
  7. Szczegółowe informacje dotyczące reakcji na bodźce i topografię różnych zaburzeń sensorycznych z ich charakterystyką.
projekt i realizacja kochinke.pl wszelkie prawa zastrzeżone (c)CTS